Wednesday, November 17, 2010

At the Crossroads: Paul at Ephesus

By Father Ben Alforque, M.S.C., V.F.
Parochial Vicar, St. Catherine of Alexandria, Riverside

And then we came to Ephesus. Much of the archaeological excavations that are popular for tourists to see are the remains of an ancient civilization that can be dated back to the time of the imperial reigns of Hadrian and Trajan.

But the Ephesus that Paul knew was during the reigns of Claudius and Nero. They built temples for themselves and theologically justified their godhood by building the Temple of Artemis-Diana, with an eastern twist: whereas Artemis-Diana was a virgin huntress, in Ephesus she meant accumulation of wealth and power. By this, she justified the wealth and power of Imperial Rome, at the expense of the ordinary citizens and slaves. While at this period, the emperor-god controlled the practice of other religions to prevent the subversion of the cult of the emperor, at Ephesus as at Rome the ideal Phallic Symbol of male domination was glorified. Rome conquered and raped Britannia, from the social-political perspective. At Ephesus, women were mere objects of male possession, penetration and conquest, in the personal-domestic relationship.

Before the Ephesians and the Ephesians Christian community, Paul declared that these were not, and could never be, acceptable. Using the language that these imperial cults adapted, Paul asserted that there is only one Lord and Savior, Jesus Christ, and no other!  The power and wealth that the Emperor-Artemis offered to the people are nothing when compared to the saving love of the Father and the grace of the Holy Spirit. The Church is the Body of Christ: the model of Christian social-political behavior and personal-domestic relationship. Conquest of nations by violence of war and injustice is rejected in favor of sharing a new way of life bound by one Church, one Spirit, one hope, one Lord, one faith and baptism, one God of all! Paul rejected the ideology of male domination when he presented marriage of husband and wife as a communion of equals in Christ! While women were told in a few sentences to respect their husbands, husbands were admonished to love their wives as themselves via a long paragraph. This is contrary to the fundamentalist and "macho" literalist interpretation of the text that women are subjects to patriarchal superiority. This opposes the emperor-god-"father of the family"-"father of the nation" ideology!

We prayed for you all as we celebrated the Eucharist, in the footsteps of Paul at Ephesus!


En la encrucijada: Pablo en Éfeso

Por Padre Ben Alforque, M.S.C.,V.F.
Vicaro Parroquial, Santa Catalina de Alejandría, Riverside

Y después llegamos a Éfeso. Muchas de las excavaciones arqueológicas que son populares para los turistas en conocer los restos de una civilización de modo que puedan ser fechado de un periodo atrás del reinado imperial de Adriano y Trajano.

Excepto que la cuidad Éfeso cual conocía Pablo fue durante el reinado de Claudio y Nerón. Ellos construían templos por sí mismos y teológicamente justificaban su divinidad con fundando el Templo de Artemisa-Diana, con un giro inesperado oriental; considerando que Artemisa-Diana fue una virgen cazadora, en Éfeso ella significaba la acumulación de fortuna y poder. Por medio de esto, ella justifica  la riqueza y el poder  del Imperio Romano, a expensas del ordinario ciudadano y esclavo. Mientras en este periodo, el emperador-dios tiene controlado las prácticas de otras religiones para prevenir una subversión de un culto del emperador, en Éfeso tal como en Roma el símbolo fálico ideal de la dominación masculina es glorificado. Roma conquistó y abuso a gran Bretaña, desde una perspectiva social-política. En Éfeso, la mujer eran meros sujetos como  posesión de un varonil, penetración, y conquista, en una la relación domestica-personal.

Antes de los Efesios y la comunidad Efesia cristiana, Pablo declara que estos no son, y nunca podría ser aceptable. Utilizando el idioma que estos cultos imperiales adaptaron, Pablo afirmo que sólo hay un Señor y Salvador, Jesucristo, y ¡nadie más! El poder y la riqueza que el Emperador-Ártemis ofrece a la gente no es nada en comparación al amor redentor del Padre y la gracia del Espíritu Santo. La Iglesia es el cuerpo de Cristo: es el modelo del comportamiento cristiano social-político y de una relación domestica personal. Las conquistas de naciones que fueron por la violencia de guerra y la injusticia son rechazadas a favor de compartir un nuevo modo de vida atado por una Iglesia, un Espíritu,  una Esperanza, un Señor, una fe y bautismo, ¡un Dios de todos! Pablo rechaza la ideología de la dominación masculina cuando representa el matrimonio entre marido y mujer como iguales en una misma comunión en Cristo! Mientras que las mujeres se les dijo en pocas palabras que respeten a sus maridos, y los maridos fueron amonestados a amar sus esposas como así mismo a través de un largo párrafo. Esto es contrario a lo fundamentalista y “macho” interpretaciones literal del texto que mujeres son sujetos a la superioridad patriarcal. ¡Se opone contra la ideología del emperador-dios “padre de la familia” – “padre de la nación”!

Oremos por todo ustedes a medida que celebramos la Eucaristía, ¡En los pasos de Pablo en Éfeso!

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